Όταν η Frida Kahlo πέθανε το 1954, ο ρουχισμός της και όλα τα προσωπικά της αντικείμενα σφραγίστηκαν σε ένα χρηματοκιβώτιο, το οποίο επρόκειτο να ανοίξει 15 χρόνια μετά τον θάνατο του συζύγου της, Diego Rivera, που πέθανε το 1957. Ωστόσο, οι ιστορικοί τέχνης της Casa Azul, του σπιτιού της Kahlo και του Rivera στην Πόλη του Μεξικού που σήμερα είναι μουσείο, άρχισαν να καταγράφουν αναλυτικά τα ενδύματα, τα κοσμήματα, τα καλλυντικά και φάρμακα, και όλα τα υπόλοιπα προσωπικά της αντικείμενα, μόλις το 2004.
Έκτοτε, τα προσωπικά αντικείμενα της Μεξικανής ζωγράφου έχουν ταξιδέψει σε διάφορα μέρη του κόσμου και έχουν εκτεθεί στο κοινό, συνήθως με τεράστια προσέλευση. Ο κόσμος συρρέει στις εκθέσεις αυτές, όπου κι αν γίνονται, ίσως γιατί η τέχνη της Frida Kahlo είναι τόσο συνδεδεμένη με την προσωπική της ιστορία. Οι πολύ προσωπικές αυτοπροσωπογραφίες της την κάνουν μια φιγούρα γνώριμη και οικεία στους περισσότερους – και στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται πως τα προσωπικά της αντικείμενα φέρνουν το κοινό ακόμη πιο κοντά στο έργο της. Είναι εξάλλου συναρπαστικό να μπορεί κανείς να δει στις βιτρίνες τα κοσμήματα και τα ρούχα που φορά η ζωγράφος στις αυτοπροσωπογραφίες της.
Τα προσωπικά αντικείμενα της ζωής της με την αναπηρία
Πολλά από τα προσωπικά αντικείμενα της Frida Kahlo που εκτίθενται έχουν σχέση με τις αναπηρίες που την ταλαιπώρησαν από την πολύ νεαρή της ηλικία. Μόλις 19 ετών, η ζωγράφος μπήκε σ’ένα μοιραίο δημόσιο λεωφορείο – όταν αυτό τράκαρε, η Frida βρέθηκε με πολλαπλά τραύματα στη σπονδυλική στήλη, τον θώρακα και τα πόδια. Το όνειρό της να γίνει γιατρός καταστράφηκε μαζί με το σώμα της.
Η Kahlo χρειάστηκε να μείνει στο κρεβάτι πολλές φορές και για μακρά διαστήματα μετά το ατύχημα. Στο πλαίσιο της θεραπείας, φορούσε συχνά γύψινους κορσέδες που τύλιγαν τον θώρακά της, καθώς η σπονδυλική της στήλη δεν ήταν αρκετά δυνατή για να την στηρίξει. Η Kahlo ζωγράφιζε τους κορσέδες της με έντονα χρώματα, σχέδια και σύμβολα – ακόμη και το μοιραίο λεωφορείο είχε ζωγραφίσει σε έναν από αυτούς. Σε κάποιους έκανε περίτεχνα κολλάζ με κομάτια υφάσματος, ή κολλούσε μικρούς καθρέφτες. Οι κορσέδες αυτοί αποτελούν εμβληματικά αντικείμενα στις περισσότερες εκθέσεις των προσωπικών της αντικειμένων.
H Frida Kahlo έκρυβε τους κορσέδες και τα προβλήματά της σε ογκώδη ρούχα – φαρδιές τετραγωνισμένες μπλούζες, ογκώδεις μακριές φούστες με δεκάδες πιέτες που ακολουθούσαν την μεξικανική παράδοση, στην οποία ήταν προσκολλημένη. Δεν απαρνήθηκε ποτέ το χρώμα και την θηλυκότητα, και δημιούργησε το χαρακτηριστικό προσωπικό στυλ που κάνει τη μορφή της αναγνωρίσιμη σε όλους.
Το ατύχημα την άφησε επίσης με ένα πόδι κοντύτερο από το άλλο. Έτσι τα παπούτσια της, συχνά στολισμένα από την ίδια, είχαν άνισα τακούνια για να περπατάει πιο άνετα.
Τους τελευταίους μήνες της ζωής της, η Frida Kahlo αναγκάστηκε να κάνει επέμβαση ακρωτηριασμού στο πόδι που την είχε ταλαιπωρήσει σε όλη της τη ζωή. Στα προσωπικά της αντικείμενα περιλαμβάνεται το προσθετικό της πόδι, στο οποίο είχε φορέσει ένα κατακόκκινο μποτίνι.
Η Frida Kahlo μπορεί να έκρυβε τις αναπηρίες της μέσα σε πολύχρωμα, στολισμένα, εντυπωσιακά ρούχα, αλλά δεν έκρυβε τον πόνο της. Οι αυτοπροσωπογραφίες της τον μαρτυρούν, όπως και πολλές φωτογραφίες στις οποίες φαίνεται να φορά τους κορσέδες της.
Σχεδόν 80 χρόνια μετά το θάνατό της, η Frida Kahlo είναι πιο γνωστή από ποτέ στο ευρύ κοινό. Η αποκάλυψη των προσωπικών της αντικειμένων τραβά την προσοχή τόσο, που στο Μεξικό υπάρχει η φήμη πως το φάντασμά της βρίσκεται ακόμη στην Casa Azul, και τα βράδυα φοράει τις κεντητές μπλούζες και τις μεταξωτές φούστες της, ή χώνεται για λίγο στους ζωγραφιστούς κορσέδες της…
ΠΗΓΗ: https://news.artnet.com
Φωτογραφίες: © Diego Rivera and Frida Kahlo Archives, Banco de Mexico, Fiduciary of the Trust of the Diego Rivera and Frida Kahlo Museums. Photo: Javier Hinojosa, courtesy of V&A Publishing.