210 67 40083 (Αθήνα) | 2310 557530 (Θεσσαλονίκη) | +357 2231 3285 (Κύπρος) info@rehabline.gr

Το σχολικό σακίδιο είναι αναμφίβολα μέρος της καθημερινότητας κάθε παιδιού. Ένα βαρύ σακίδιο καταπονεί τη σπονδυλική στήλη των παιδιών και μπορεί να οδηγήσει σε πόνους στην πλάτη, κάτι πολύ σύνηθες σε παιδιά ηλικίας έως και 10 ετών. Πόνοι στους μύες, τους ώμους, τον αυχένα και την πλάτη, υπερβολική κόπωση, κακή στάση του σώματος είναι αποτελέσματα της πολύ βαριάς σχολικής τσάντας.

Πότε το σακίδιο πλάτης ενός παιδιού θεωρείται πολύ βαρύ;

Το σακίδιο του παιδιού δεν πρέπει να ζυγίζει περισσότερο από 10% του σωματικού βάρους του παιδιού. Γενικά, όσο πιο ελαφρύ είναι το σακίδιο, τόσο το καλύτερο για την υγεία του παιδιού. Εμπειρικά, προσέξτε τη στάση του σώματος του παιδιού σας όταν κουβαλά την τσάντα του στην πλάτη ή στους ώμους. Εάν το παιδί σκύβει ή γέρνει προς τα εμπρός, τότε το σακίδιο είναι πολύ βαρύ.

Το σακίδιο του παιδιού σας είναι πολύ βαρύ αν παρατηρήσετε κάποιο από αυτά τα σημάδια:

  • Παράπονα για πόνους στον αυχένα και την πλάτη.
  • Σκύψιμο προς τα εμπρός για να αντισταθμίσει το βάρος του σακιδίου.
  • Προβλήματα με τη στάση, για παράδειγμα, ο ένας ώμος είναι ψηλότερα από τον άλλο.
  • Κακή ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης.

Εάν παρατηρήσετε κάποιο από τα σημάδια, είναι σημαντικό να επικοινωνήσετε με τον παθολόγο σας για μια εξέταση της πλάτης του παιδιού.

Κίνδυνοι για την υγεία από βαρύ σακίδιο

Όταν το παιδί κουβαλά στους ώμους ένα βαρύ σακίδιο, το σώμα του θα προσπαθήσει να αντισταθμίσει το επιπλέον βάρος γέρνοντας προς τα εμπρός. Αυτό μπορεί να κάνει το σώμα να υιοθετήσει μια θέση που βγάζει τη σπονδυλική στήλη εκτός ευθυγράμμισης. Μπορεί επίσης να φθείρει και να αποδυναμώσει τους μυς. οδηγώντας έτσι σε μόνιμα κακή στάση του σώματος.

Με την πάροδο του χρόνου, το παιδί μπορεί να εμφανίσει πόνο, προβλήματα ευλυγισίας, δυσκαμψία και μειωμένο εύρος κίνησης. Αυτό μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα τραυματισμού. Γενικά, η μεταφορά βαριών σακιδίων πλάτης επηρεάζει την καμπύλη της σπονδυλικής στήλης με τους εξής τρόπους:

  • Όταν το παιδί σηκώνει το σακίδιο στον ένα ώμο, αποτελεί μονόπλευρο βάρος με αποτέλεσμα το σώμα να γέρνει προς την κυρίαρχη πλευρά. Η ανομοιόμορφη κατανομή του βάρους επηρεάζει την ικανότητα του παιδιού να διατηρεί ορθή στάση.
  • Όταν το σακίδιο δεν είναι ρυθμσμένο στο σωστό ύψος και κρέμεται χαμηλά στην πλάτη, τότε “χτυπάει” το σώμα σε κάθε βήμα και προκαλεί καταπόνηση που επηρεάζει το φυσικό βάδισμα.
  • Το παιδί μπορεί να αισθάνεται μυϊκή δυσκαμψία στην περιοχή του λαιμού και των ώμων, με αποτέλεσμα να περιορίζεται το εύρος κίνησης του αυχένα.

Η πρόληψη είναι σημαντική προκειμένου το παιδί να αποφύγει μυικά προβλήματα και πόνο από το σακίδιο. Αν το παιδί ήδη είναι καταπονημένο, διατάσεις και ασκήσεις μπορούν να βοηθήσουν στην ενίσχυση της ευκαμψίας των μυών, στην ενδυνάμωση των κοιλιακών  και στη διατήρηση της συνολικής φυσικής κατάστασης του παιδιού.

Μπορεί ένα βαρύ σακίδιο να προκαλέσει σκολίωση;

Δεν υπάρχει σχέση μεταξύ της μεταφοράς βαρέων αντικειμένων, όπως το σχολικό σακίδιο, και της σκολίωσης. Με λίγα λόγια, αν και η μεταφορά μεγάλου βάρους μπορεί να προκαλέσει διάφορα μυικά, κυρίως, ενοχλήματα, ωστόσο η σκολίωση δεν προκαλείται από τη μεταφορά αντικειμένων, όσο βαριά κι αν είναι.

Η σκολίωση αναφέρεται σε μια κατάσταση όπου η σπονδυλική στήλη καμπυλώνεται πλάγια. Τα συμπτώματα αυτής της πάθησης περιλαμβάνουν ανομοιόμορφη μέση, ισχίο που είναι ψηλότερο από το άλλο ή πιο προεξέχουσα ωμοπλάτη στη μία πλευρά.

Η σκολίωση μπορεί να επηρεάσει άτομα ανεξάρτητα από την ηλικία τους, αλλά εμφανίζεται συχνότερα σε παιδιά ηλικίας ως 11 ετών. Επηρεάζει παιδιά που παρουσιάζουν αναπτυξιακά ελαττώματα πριν από την εφηβεία, ενώ τα κορίτσια διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο σκολίωσης. Η γενετική μπορεί επίσης να ευθύνεται για την πάθηση, καθώς η πιθανότητα να υποφέρετε από σκολίωση είναι υψηλότερη εάν κάποιο μέλος της οικογένειας ήδη πάσχει από αυτήν.

Τα συμπτώματα της σκολίωσης δεν είναι πάντα εμφανή, αλλά όσοι έχουν ήπιες περιπτώσεις σκολίωσης συχνά κλίνουν περισσότερο είτε προς την αριστερή είτε προς τη δεξιά πλευρά. Έχουν επίσης ανομοιόμορφους ώμους, γοφούς και κολάρο λόγω της καμπυλότητας της σπονδυλικής στήλης.

Μπορεί ένα βαρύ σακίδιο να επιδεινώσει τη σκολίωση;

Ένα βαρύ σακίδιο που προκαλεί πόνους στην πλάτη, μπορεί να αποδυναμώσει τους μυς, στερώντας τη σπονδυλική στήλη από πολύτιμη στήριξη. Έτσι, το υπερβολικό βάρος της σχολικής τσάντας μπορεί να επιδεινώσει τη σκολίωση και την καμπύλη της σπονδυλικής στήλης.

Πώς να μεταφέρετε σωστά το σχολικό σακίδιο;

  • Επιλέξτε σωστά το σακίδιό σας: Χρησιμοποιήστε ένα σακίδιο με δύο ιμάντες με επένδυση ώστε να φοράτε το σακίδιο στην πλάτη, κι όχι στον έναν ώμο. Προτιμήστε φαρδιούς ιμάντες στο σακίδιο, ενώ ο μεταλλικός σκελετός (όπως στα σακίδια πεζοπορίας) μπορεί να προσφέρει ακόμη καλύτερη υποστήριξη.
  • Βεβαιωθείτε πως το σακίδιο «κάθεται» καλά: Ρυθμίστε τους ιμάντες ώστε το σακίδιο να είναι ψηλά στην πλάτη, κι όχι χαμηλά. Όταν περπατάτε, το σακίδιο θα πρέπει να είναι σταθερό στην πλάτη σας κι όχι να την χτυπάει.
  • Το βάρος της τσάντας δεν πρέπει να υπερβαίνει το 10% του σωματικού σας βάρους. Αν το φορτίο είναι πολύ βαρύ, προτιμήστε να μεταφέρετε κάποια βιβλία στο χέρι. Πολλά παιδιά τείνουν να κουβαλούν περισσότερα βιβλία από αυτά που χρειάζονται. Βοηθήστε τα να φτιάχνουν την τσάντα τους κάθε βράδυ και να περιορίζονται στα απαραίτητα.
  • Σηκώστε σωστά το βάρος: όταν σηκώνετε την τσάντα σας, λυγίστε τα γόνατα για να μην καταπονήσετε την πλάτη σας.
  • Ενδυναμώστε τους μυς της πλάτης και της κοιλιάς με γυμναστική, πιλάτες, ασκήσεις με βάρη ή γιόγκα.