logo | RehabLine - Χρονόπουλος-Γουγής-Προσθετικά, Ορθοτικά και Τεχνητά Μέλη, Κηδεμόνες, Κοσμητική σιλικόνης, Αμαξίδια και τροχήλατα βοηθήματα στήριξης, ορθοπεδικά, Κύπρος

Ο καλός ύπνος επηρεάζει κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας. Ο ύπνος είναι ουσιαστικός για την ανανέωση και «επισκευή» των ιστών, την ενίσχυση της μνήμης και της μάθησης, και τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Ο καλός ύπνος μπορεί επίσης να βελτιώσει την αντοχή μας στο στρες και τη διατήρηση υγιούς σωματικού βάρους. Όλα τα παραπάνω είναι σημαντικά για όλους, κι ακόμη περισσότερο για ένα άτομο που χρησιμοποιείτε τεχνητό μέλος.

Ο νέος χρήστης προσθετικού άκρου, ειδικά, μπορεί να έχει αρκετά ερωτήματα όσον αφορά στον ύπνο. Είτε νέος χρήστης τεχνητού μέλους είτε όχι, παρακάτω διάβασε πέντε πράγματα που πρέπει να ξέρεις για τον ύπνο σου, για να ξεκουράζεις σωστά το σώμα σου και να χρησιμοποιείς το τεχνητό σου μέλος χωρίς προβλήματα.

1.     Μην φοράς το προσθετικό σου για να κοιμηθείς

Είναι απαραίτητο να βγάζεις το τεχνητό σου μέλος πριν πας για ύπνο. Όταν κοιμάσαι με το προσθετικό σου άκρο, μπορεί να υιοθετήσεις μια άβολη στάση ύπνου που θα κουράσει ή και θα πληγώσει το άκρο σου. Μπορεί επίσης να φθείρεις το τεχνητό μέλος άθελά σου.

Βγάζοντας το τεχνητό σου μέλος, αφήνεις το κολόβωμα να ξεκουραστεί από την πίεση που του ασκεί η προσθετική θήκη.  Επίσης, ακολουθώντας σωστή ρουτίνας καθαρισμού και υγιεινής, τόσο για το κολόβωμα όσο και για την προσθετική σου κάλτσα, αποφεύγεις μολύνσεις και τραυματισμούς της επιδερμίδας.

Είναι καλή ιδέα να έχεις δίπλα στο κρεβάτι σου ένα μπαστούνι ή άλλο μέσο υποβοήθησης, για την περίπτωση που πρέπει να σηκωθείς μέσα στη νύχτα.

2.     Κάνε ασκήσεις stretching πριν πας για ύπνο

Το κολόβωμα αλλάζει με τον χρόνο, αλλά και ανάλογα με τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος, την ένταση χρήσης του προσθετικού άκρου κλπ. Η γενική αύξηση βάρους σημαίνει πως και το κολόβωμα θα διογκωθεί, ενώ κάποιες μέρες μπορεί να είναι πρησμένο από τη ζέστη ή άλλους παράγοντες.

Πριν κοιμηθείς, κάνε μερικές ασκήσεις στρετς που θα τονώσουν την καλή κυκλοφορία του αίματος, θα χαλαρώσουν τους μυς και θα συμβάλουν στην ενδυνάμωσή τους, βοηθώντας να διατηρήσεις σταθερό τον όγκο του κολοβώματος.  Η ενδυνάμωση των μυών, εξάλλου, αποτρέπει τους τραυματισμούς.

Συζήτησε με τον προσθετικό και τον φυσιοθεραπευτή σου τι ασκήσεις χρειάζεται να κάνεις πριν κοιμηθείς αλλά και το πρωί αφού ξυπνήσεις, και μην τις παραλείπεις.

3.     Κάνε ντους το βράδυ

Το πρωινό ντους βοηθά να νιώσεις πιο ξύπνιος και φρέσκος για την καινούργια  μέρα, όμως το ζεστό ντους προκαλεί πρήξιμο στο κολόβωμα, την ώρα που θες να φορέσεις την προσθετική θήκη, εμποδίζοντας την άνετη εφαρμογή της.

Προτίμησε λοιπόν το βραδινό ντους, ώστε ακόμη κι αν πρηστεί, το κολόβωμα να ξεκουραστεί τη νύχτα και να μην έχεις πρόβλημα το πρωί όταν φορέσεις ξανά το τεχνητό σου μέλος.

Ένα ζεστό ντους 90 λεπτά πριν την ώρα του ύπνου σου ενισχύει την παραγωγή μελατονίνης για να κοιμηθείς ακόμη  καλύτερα!

4.     Μην κοιμάσαι στο πλάι ή με μαξιλάρια

Κανείς δεν θέλει να ξυπνά πιασμένος ή πονεμένος. Για τα άτομα με ακρωτηριασμό είναι σημαντικό να ξεκουράζουν το σώμα τους τη νύχτα υιοθετώντας μια σωστή στάση ύπνου. Ξεκούραση δεν χρειάζεται  μόνο το ακρωτηριασμένο άκρο αλλά και το βιολογικό που μπορεί κάθε μέρα να κουράζεται περισσότερο για να αναπληρώσει την απώλεια, και ολόκληρο το σώμα που εργάζεται με διαφορετικό τρόπο για να σηκώσει φορτίο, να ασκήσει δύναμη και να επιτύχει ισορροπία.

Οι πιο ξεκούραστες στάσεις ύπνου είναι ανάσκελα ή μπρούμυτα, καθώς επιτρέπουν στα άκρα να ακουμπούν στο στρώμα χαλαρά και άνετα, χωρίς το βάρος του υπόλοιπου σώματος πάνω τους και χωρίς να χρειάζεται να τεντωθούν.

Απόφυγε να χρησιμοποιείς μαξιλάρι ανάμεσα στα άκρα σου ή για να τα ανασηκώσεις. Προτίμησε να ακουμπούν χαλαρά στο στρώμα, για να αποφύγεις κράμπες και αλλαγές στη μυική τους δομή, που θα σε δυσκολέψουν την επόμενη μέρα και θα αλλάξουν τη μυική δομή του κολοβώματος και του άλλου άκρου μακροπρόθεσμα.

5.     Απόφυγε τις  νυχτερινές κράμπες

Αν υποφέρεις από κράμπες τη νύχτα, μίλα με τον γιατρό σου. Ενδεχομένως δεν πίνεις αρκετό νερό μέσα στη μέρα, ή χρειάζεται να καταναλώσεις περισσότερες τροφές πλούσιες σε κάλλιο και μαγνήσιο (όπως εσπεριδοειδή, μπανάνες, σπανάκι, αβοκάντο, πατάτες κλπ). Ένα συμπλήρωμα διατροφής πλούσιο σε  μαγνήσιο ίσως μπορεί να σε βοηθήσει.  Χωρίς κράμπες, θα ξυπνάς ξεκούραστος και η χρήση του τεχνητού σου μέλους όλη την ημέρα θα σε κουράζει λιγότερο.